« Atgal
Titulinis » Naujienos »

STE(A)M stovykla „Eureka“

2020-08-22
STE(A)M stovykla „Eureka“

Rugpjūčio 17–21 d. Didždvario gimnazijoje jau penktą kartą vyko gamtos mokslų stovykla „Eureka“. Ši stovykla skirta 6–12 metų vaikams, kurie domisi gamtos mokslais, konstravimu, architektūra ir robotika. Pagrindinis stovyklos tikslas – propaguoti STEAM krypties ugdymą, tiksliųjų, gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos mokslų ir menų bei dizaino sintezę.

Stovyklautojai dalyvavo įvairiose STEAM veiklose, kuriose iš naujo atrado gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką. Nemažai  stovyklos veiklų buvo skirta gamtos mokslams: biologijai, chemijai, fizikai. Vaikai atliko įvairių laboratorinių darbų, aiškinosi, kuo skiriasi produktas, jei jis yra natūralus, organiškas ar ekologiškas, gamino rankų darbo šampūną ir individualiai iš eterinių aliejų kūrė jam kvapą, darė dantų valymo miltelius, sužinojo, kas bendro tarp akių lęšių ir tualeto gaiviklio, pasigamino ekologiško vonios kambario gaiviklio.

Rankų dezinfekcija ir asmeninė higiena šiuo laikotarpiu labai reikšminga. Stovykloje per gyvenimiškus pavyzdžius, pasitelkdami mokslą, stovyklautojai aiškinosi, kuo svarbi asmeninė higiena, tyrinėjo bakterijų kolonijas. 

Atlikdami fizikos eksperimentus, mokiniai gilinosi į Niutono išradimus, pasigamino nei skystį, nei kietą kūną – o taip vadinamą neniutoninį skystį. Susipažino su klampumu, sužinojo, kaip jį veikia temperatūros pokyčiai, stebėjo, kaip kinta iš kukurūzų krakmolo pasigaminta masė: suspaudus ji elgiasi kaip kietas kūnas, atlaisvinus – teka kaip skystis. Per biologijos dieną stovyklautojai konstravo 3D augalo ląstelės modelį. Kaip pastatas susideda iš plytų, taip kiekviena gyva būtybė – iš ląstelių. Vaikai sužinojo, kodėl mitochondrija yra ląstelės „powerbankas“, kodėl branduolys yra ląstelės valdymo centras, o Goldžio kompleksas yra tarsi ląstelės pašto skyrius.  

Nepamirštos ir technologijos bei inžinerija. VšĮ „Eduplius“ edukaciniame užsiėmime „OZOBOT robotukai“ vaikai mokėsi kritinio ir informacinio mąstymo, ugdėsi kūrybiškumą. Robotukų funkcijas (sekti juodas, raudonas, žalias ir mėlynas linijas) vaikai galėjo nupiešti patys. Optinis sensorius nustato spalvą ir robotukai atlieka vieną iš 29 skirtingų veiksmų. Taip vaikai susipažino su programavimo pradžiamoksliu, išbandė robotų kodavimo galimybes. 

Dar vienas užsiėmimas – alchemijos pradžiamokslis. Esminis chemijos ir alchemijos skirtumas yra tas, jog alchemija manė, jog cheminis procesas vyksta ne tarp cheminių junginių, bet tarp magiškų jų elementų ir savybių, o cheminiai procesai priklauso nuo atliekančio asmens valios savybių. Laboratorinio darbo metu vaikai bandė išrasti tirpalą, kuris monetą paverčia spindinčia (tarsi ji būtų ką tik nukalta).

Visi eksperimentai, veiklos ir laboratoriniai darbai buvo organizuojami taikant patyriminį mokymo metodą. Stengtasi suteikti vaikams žinių ir gebėjimų, kuriuos galima pritaikyti kasdieniame gyvenime, skatintas jų natūralus domėjimasis STEAM krypties mokslais.

Stovykla iš dalies finansuota Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto lėšomis.

Julija Muningienė, stovyklos organizatorė

Nuotraukos: stovyklos organizatorių