« Atgal

Dvyliktokų projektas: „Giminės genealoginis medis“ darbai.

Tikslas: Analizuojant giminės genealogiją, sudaryti giminės medžio schemą, kuri vaizduotų giminės kartų genetinę istoriją.
Uždaviniai:
1. Ištirti 5 pasirinktus požymius ar ligas, nustatyti jų lokalizaciją, paveldėjimo ir ekspresijos tipą, remiantis žinomais kartų fenotipais ar genotipais.
2. Apskaičiuoti galimybę probandui paveldėti pasirinktus požymius.
3. Ugdyti dalykiško projekto pristatymo įgūdžius, tobulinti jau esančias bei formuoti naujas kompetencijas.

Tyrimo rezultatai:
1. Dažniausias mokinių giminaičių fenotipas – mėlynakiai, šviesiaplaukiai – recesyvinės homozigotos.
2. Didžiausią procentą mirčių pristatytose giminėse sukėlė autosominiu dominantinių būdu paveldimos kraujagyslių/širdies ligos. Antri pagal dažnumą vėžiniai susirgimai, kurie gali būti paveldimi ir autosominiu dominantiniu ir recesyviniu būdu.

Išvados:
 Genealoginio medžio tyrimas parodė, jog Lietuvos gyventojų tarpe didėja tarpusavio atskirties tendencija, daugelis giminaičių nepalaiko ar nutraukia ryšius su artimaisiais, todėl pristatytų klasėje giminės medžių informatyvumas menksta.

Tyrimo svarba:
1. Užfiksuoti giminės istoriją biologiniu požiūriu, palikti pamatą ateities kartoms, kurių dėka schema galės būti pildoma.
2. Kiekvienam būsimam giminės atstovui ir asmeniškai mokiniui naudinga, žinoti rizikos tikimybę sirgti paveldimomis ligomis, tuomet galima ankstesnė ligų prevencija. Atliekami profilaktiniai tyrimai ir galimas ligos gydymas ankstyvoje jos stadijoje.
3. Komunikuoti su senosios kartos giminės atstovais bei skatinti nutolusių giminės narių bendravimą.